piątek, 17 lutego 2012

TECZKA NR 139/ II ARTYŚCI STAMTĄD I STĄD



Virginie Roux-Cassé. Tytul "Née du rythme"

*********************************************************************************

"SPLENDEURS MOGHOLES"

czyli sztuka i architektura w muzułmańskich Indiach.


Zgodnie z zasadą mahometan ten wspaniały album zawiera bardzo niewiele
portretów i wizerunków ludzkich postaci a jedynie prezentuje malarstwo dekoracyjne oraz zdobione naczynia. Wyjątek stanowią tu freski w pałacach władców, na których widnieją walki słoni i wielblądów, stanowiące ulubione widowiska dworskie. Te zwierzęta oraz konie i ptaki to główne motywy dekora-
cyjne widniejqce nq ścianach pałaców w Lahore czy Fatehpur Sikri.
Oczywiście, wszędzie figurują rośliny i kwiaty, na tle których artyści umieszczali napisy otoczone reliefami geometrycznymi np. przełamanego łuku.
Sztuk ta według chronologii europejskiej przypada na Renesans i wiek klasycyzmu (XVI - XVII- XVIII).
Osobną sztukę stanowi Kaligrafia.
Inskrypcje umieszczane są w środku motywów dekoracyjnych zdobiących np.
ściany korytarza wiodącego do komory grobowej.
Są też pisane różną czcionką ( nask lih.....)


Kwiaty stanowią jeden z ulubionych
motywów dekoracyjnych ówczesnych artystów.



W ORONSKU znajduje się Centrum Rzeźby Polskiej urządzające regularnie Wystawy młodych artystów polskich.

Najbliższy wernisaż odbędzie się 18. II. 2012 o godz. 14ej i obejmie następujących artystów :

Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku zaprasza 18.02.2012 o godz.14.00 na uroczyste otwarcie trzech wystaw:

Józefa Murzyna. Rzeźba
Kurator: Anna Podsiadły
Muzeum Rzeźby Współczesnej
Józef Murzyn (ur. 1960) jest absolwentem PLSP w Nowym Wiśniczu. W l. 1982 – 1987 studiował w ASP w Krakowie na Wydziale Rzeźby. Dyplom z wyróżnieniem obronił w pracowni prof. Stefana Borzęckiego. Od 1986 roku jest pracownikiem naukowo – dydaktycznym macierzystej uczelni. Obecnie jest profesorem oraz Dziekanem Wydziału Rzeźby. Uprawia rzeźbę i malarstwo. Materią, która jest artyście najbliższa i w której realizuje większość swoich kompozycji jest drewno. Budując swoje kompozycje nie usiłuje „zmusić” drewna do uległości, narzucając mu zaprojektowany kształt, lecz próbuje go raczej „wynegocjować,” sprawić aby drewno „wydało” go w naturalny sposób, zgodnie z istotą jego biologicznej materii. Wystawa w Orońsku będzie przeglądem 25 lat twórczości artysty.

Keda Olszewskiego
Błyskotki
Kurator: Mariusz Knorowski
Galeria Oranżeria

Ked Olszewski jest absolwentem Wydziału Komunikacji Multimedialnej, Akademii Sztuk PIeknych w Poznaniu, ukończył również studia magisterskie na Wydziale Operatorskim, na kierunku Fotografia w PWSFTViT w Łodzi. Jest laureatem Nagrody Artystycznej Miasta Szczecina za 2009rok, wykładowcą w ASP w Szczecinie oraz w szkołach artystycznych TOP-ART w Szczecinie.
Tytułowe „Błyskotki” to cykl przedmiotów, które pokryte są w całości mozaiką ułożoną z ciętych w formę niewielkiego kwadratu lusterek. Ten moduł powtarza się we wszystkich pracach z tego cyklu. Przedmioty zrobione z lustrzanych kwadracików, które artysta porównuje do pikseli są właściwie samograjem wizualnym. Zależnie od pory dnia i pogody wyglądają inaczej. Artysta nie zadowala się tylko naturalnym światłem oddziałującym na przedmioty. Po ukończeniu każdego obiektu aranżuje rodzaj instalacji, oświetla ją w nocy mocnym światłem i fotografuje.



Tomasza Kulki - Dożynki
Kurator: Leszek Golec
Galeria Kaplica
Dożynki Tomasza Kulki to specyficzne święto. W ceramicznych miniaturach artysta zamknął przepełniony pierwotnymi, może wręcz prymitywnymi instynktami jeden z najistotniejszych elementów życiaśrodowiska pseudokibiców - tak zwaną ustawkę. Dziesiątki różnorodnych postaci uczestniczą w wielkiej burdzie, której efekt jest wyłącznie umowny. Ustawką rządzi wiele zasad, których wszyscy uczestnicy zobowiązani są przestrzegać. Coś co może sprawiać wrażenie manifestacji, niekntrolowanego zazwierzęcenia, ma tak naprawdę strukturę święta, pierwotnego rytuałupełnego afirmacji siły, krwi i wyższości własnej grupy nad grupą obcych. Praca Tomasza Kulki wykracza jednak daleko poza tę prostą refleksję . Jest to pierwsze unaocznienie strachu społeczeństwa wobec tego typu zachowań, a nastepnie odwróceniem sytuacji zagrożenia. Widz skonfrontowany z kruchością ceramicznych figurek kiboli znajduje sie na zewnątrz całej sytuacji, pozbawiony strachu, w bezpiecznych okolicznościach uświadamia sobie, że wszystko to można zniszczyć jednym ruchem ręki, że ogólna siła społeczeństwa jest o wiele większa i o wiele bardziej niebezpieczna niż garstka bandytów tłukących sie na wysypisku.

W " Dożynkach "T. Kulki nie ma nic poza tekstem. A szkoda ! Sztuka ceramiki może dawać ciekawe efekty w
przedstawianiu ruchu.

Niestety, dolączone do prezentacji dwa zdjęcia rzeźb nie są podpisane - nie wiadomo więc do kogo należą.
Nie wiadomo też czy to są rzeżby czy instalacje ? Należałoby je dokładniej określic !!

Redakcja "TECZKI"
Paryż 13. II. 2012

Brak komentarzy: