poniedziałek, 4 maja 2009

Wykład VI. (7.IV.09)

SOBÓR WATYKANSKI II I ODNOWIONA PRZEZEN WIZJA KOSCIOŁA.(7.IV.09.)

DOKUMENT "Lumen Gentium"
Celem jego jest uznanie doświadczenia soborowego zredagowania dokumentu jako "ćwiczeń praktycznych"z Teologii Nauczania Kościoła.

Pojęcie zasadnicze : "NAUCZANIE " - Zadanie nauczania doktryny objawionej . powierzonej przez Jezusa Chrystusa Apostołom i ich następcom. tzn. Papieżowi i biskupom , którzy z nim są złączeni".
( według francuskiego "Słownika Terminów Wiary Chrześcijańskiej".

I. Doświadczenie tyczące odpowiedzialności biskupiej.

1/ Kontekst historyczny:
a/ Miejsce biskupa( w hierarchii) i jego funkcja(urząd?)
Sobór Watykański II był Soborem Biskupów. Przyjechali prawie wszyscy - 3000- wyjąwszy tych, którzy
nie otrzymalipaszportu i wizy wyjazdowej( jak np biskupi polscy z wyj. Kardynała Stefana Wyszyńskiego).
Sobór Watykański II był jakby dokończeniem Soboru Watykańskiego I.
Funkcja biskupa, poprzednio głównie dot. jurysdykcji i prawa kanonicznego(?) wzbogacona została o
działalność duszpasterską.

Do tej pory biskup był bezpośrednio zależny od Papieża( poprzez watykański Sekretariat Stanu).
Sobór Trydencki ( ) położył nacisk na .... rolę Synodu i Prymasa (?) .
Nie było władzy "Kolegialnej" choć istniał już Sobór krajowy(?).
(s.24):" we Francji przypomina to funkcję prefekta regionu".
W imieniu Papieża Nuncjusz przewodniczy Krajowej Radzie Episkopatu.
W czasie Soboru "Vaticanum II" "Kolegialność " była urzeczywistniana poprzez pracęSoboru,- ponieważ
wszyscy biskupi byli na równych prawach. Funkcja ich była zarówno "piramidalna"= tj hierarchiczna"
jak i "pozioma" ( patrz Wykład V.)
Biskupów interesowało ....
1) Biskupi domagali się zlikwidowania niezawisłości Zakonów . Nie ........ ( incardines?) nie zależeli od
biskupa,co mogło ujemnie wpływać na pracę w Diecezji. Obecnie Zakony muszą ........
2) Drugą zasadą wprowadzoną przez Sobór Trydencki była nieodwołalność proboszcza z Parafii. gdzie
osadzano go dożywotnio.
Sobór Watykański II ustalił iż Proboszcza można przenieść i że na danej Parafii może przebywać od 6
do 12 lat najwyżej.
3) wprowadzano też lepszy rozdział kleru przeznaczonego do pracy duszpasterskiej.

Ponieważ biskupi jadący na Sobór Watykański II mieli być długi czas nieobecni - wierni mieli im
towarzyszyć i wspierać ich modlitwą oraz różnymi pięknymi akcjami, które podejmowali.
W Polsce dzieci miały za każdy dobry uczynek dać 1 ziarnko pszenicy do odpowiedniego pudełka.
( według relacji Ks W, Kiedrowskiego zebrano na Jasnej Górze 7000kg zboża, zmielono na mąkę,
upieczono z niej hostie i wyprawiono do Watykanu na Sobór).

Pewną ujemną stronę stanowiło to, że biskupi otrzymali dokumentację soborową bardzo późno,
a Regulamin Soborowy dopiero po przyjeździe.
Wszystkie dokumenty były w języku łacińskim - wskutek czego - po raz pierwszy - utworzono
Komisje językowe.
Należało też zlikwidować zasadę"SUB SECRETO" np. podczas dyskusji w Komisjach, co zawadzało
biskupom. Chodziło tu o zneutralizowanie opozycji bez zbyt długich dyskusji.
Biskup Yves Congar rozpaczał nad brakiem przygotowania : Czy jesteśmy gotowi? Watykan II
otwarto o 20 lat zawcześnie" Mimo to. ze względu na obowiązek posłuszeństwa wobec Papieża,
Yves Congar pogodził się ze sytuacją . "Skoro Rzym był za tym..."
W Europie należało wiele zmienić , inaczej Kościół stracił by grunt pod nogami.
Wielu biskupów nie dyskutowało nad dokumentem , i z pewnym trudem śledziło obrady.
Nie wszyscy też weszli do różnych Komisji. Wynikało to ze zmęczenia, trudności językowych i
różnic kulturowych.

Tematem rozważań były :
- Dwa Zródła Objawienia - Pisma i Tradycja były przedmiotem rozważań soborowych :
- Tematy : Swoboda wyznania (wolność wyznania), Ekumenizm i Stosunek do Judaizmu.
Była też pewna trudność psychologiczna : Bóg Ojciec decyduje, Duch święty nadaje impuls.
a ja muszę sobie poradzić.
Zastosowaniu Kolegialności wymagało pokory - Sobór "nawrócił" pewną liczbę biskupów.
Kontekst duchowy był również ważny - w całym świecie modlono się w intencji obrad soborowych.
Był to okres "Zimnej Wojny" (żelazna kurtyna dzieliła Europę) istniały "Kościoły milczące" w których
intencji się modlono.

II." LUMEN GENTIUM".
SOBÓR WATYKANSKI II należy raczej do dziedziny "Teologii Historii" niż do "Historii Teologii".
Jest on przedłużeniem jakby Soboru Watykańskiego I i jego Dokumentu :
"Pastor Aeternus". Sobór Watykański I ustalił Dogmat o "Wiecznym Pasterzu"( 18. VII1870) .
Sobór Watykański II Dogmat ten potwierdził i wprowadził doktrynę Ciągłości( "Trwałości?" i
Natury Pierwsze,stwa Stolicy Apostolskiej.
Występują tu dwa stwierdzenia :
a) jurysdykcji Papieskiej - Papież jako "Proboszcz całego świata" - jego uprawnienia nie
godzą w prawa biskupów w ich diecezji, Papież ma jednak głos decydujący w razie konfliktu.
( Sobór Trydencki wprowadził też zanoszenie Komunii Sw. chorym.).
b) nieomylności Papieża - której warunki bardzo ściśle określono.
Wywołało to przestrach biskupów (franc.?) i ministra franc. Daru i jego suplikę by tego nie wprowadzać.
Encyklika "MYSTICI CORPORIS" wydana w latach IIej Wojny Swiatowej przez Piusa XII oznaczała i ustalała
autorytet Kościoła [ jako Ciała Mistycznego Chrystusa.
Sobór Watykański II rozwinął teorię Nieomylności(?) Pqpieża / teorię autorytetu Kościoła jako Ciała
Mistycznego Chrystusa(?)
Komisja Przygotowawcza Soboru powierzyła zagadnienie Komisji d/s. Teologii p.t." DE ECCLESIA CATHOLICA"
Redaktorem opracowania został Sebastian Tromp, który już uprzednio redagował tekst "MYSTICI CORPORIS"
I , W LISTOPADZIE 1962 R., pierwszy Projekt o " KONSTYTUCJI DOGMATYCZNEJ KOśCIOŁA /(?)
Sprawa ta wywołała gorącą dyskusję, która trwała przez cały tydzień. Wystąpiło w niej 68 osób (68 vol.) a
44 osoby nie zdążyły już zabrać głosu.
Już w marcu 1962 r. Jan XXIII poprosił kard. Suenens-a (Belgia) by mu dopomógł przejrzeć owe 62 vol.
odpowiedzi. Była to zmiana kierunku- należało przestudiować Kościół w jego Naturze i jego stosunku do świata.
Projekt Tromp a raczej prawniczym zostal nieco zmieniony.
Kard. Montini (Pawel VI) wnioskuje by przeprowadzić teologiczną analizę episkopatu.
( w tej mierze biskupi z Chile przygotowali różne piękne rzeczy).
Jesienią 1964 r. biskup(?) belgijski Philips przygotował schemat. który przyjęto 14.listopada,
Obejmował 2 dokumenty :
- O strukturz hierarchii kościelnej.
- Notatkę wyjasniającą(napisaną przez Pawła VI niepodpisaną .Dot.ona przewagi autorytetu Papieża.
Wiedziano tylko że coś działo się za kulisami.. Nie wiedziano skąd wzięła się Notatka!Nie miała więc
oficjalnego znaczenia.
Grupa Kard. Lefebvre domagała się swobody ( wyznania?)...
Głosowanie ostateczne :
2156 głosowało za przyjęciem Dokumentu "Lumen Gentium"
5 było przeciw

Reaktualizowano pojęcie" LUDU BOŻEGO" odegrały tu rolę wpływy. bez manipulowania opinią, 8 rpzdziałów
poświęcono w Dokumencie Matce Boskiej.
Rozważano Plany Trójcy Przenajświętszej.
- rozdziały 4i 5 poświęcone były Swiętości (?)
- wszystko zależało od " trójcowej " zasady tyczącej Zbawienia.
były to kwestie teologiczne.
- Uklad Hierarchiczny zajmował dopiero trzecie miejsce. Jest to droga-.którą przechodzi Sacrum ("Swiatło Chrystusa")
Wielkanocne Czuwanie ( pojęcie stworzone przez Jana XXIIIgo, za myślą kard. Suenens-a.
We Francji przetłumaczono to m jako "Chrystus światłem narodów" - co zmienia sens a w ostatecznej wersji ustalono
formułę : "ponieważ Chrystus jest światłem narodów".Jest to regres - ponieważ w niej odyoluje się do pojęcia "ludu "
jako "narodu".. co ma posmak XIXowiecznego nacjonalizmu.
Jjan XXIII odwołał się do Aktancjusza, poety i apologetyka z IVgo w. katolika - który pisał o 0" Chrystusie jako Swietle".
"LUMEN GENTIUM " stanowi podstawę Kościoła .
Biskupi niemieccy przyjęli sformułowanie " Kościół switłem ludów".
Gwałtownie sprzeciwiał się temu Hś de Lubac .
Odnosi się to do Królestwa Bożego. którego obecność podkreśla Kościół.
LUMEN GENTIUM jest niezmiernie ważnym dokumentem.
Ustawia Kosciół w perspektywie historii Zbawienia - lud. który posiada swoją historię i który idzie naprzód -
Jest to miejsce. w którym można stwierdzić Obecność Zbawienia uwidocznionego
Pojęcie LUDU BOŻEGO zostało wprowadzone jako główny element religijnych obrzędów(?)
W tym dokumencie jednak formula tycząca Sakramentu Małżeństwa nie jest zbyt udana. Jaki ma związek z życiem wspólnotowym?
-----------------------------------------

Brak komentarzy: