poniedziałek, 21 grudnia 2009

SPOTKANIA ( Nr 112/ grudzien 2009.)

HISTORYCY POLSCY Z I.P.N. W DOMU KOMBATANTA W PARYZU.



Na zaproszenie Związku Kombatantów Polskich,odbylo się w Domu Kombatanta spotkanie z dwoma historykami IPN przybyłymi z Warszawy. Jeden z nich - Jacek Pawłowicz, zaprezentował swoją pracę o Rotmistrzu Witoldzie Pileckim. Drugi - Tomasz Łabuszewski książkę: „Zbrojne podziemie niepodległościowe 1944–1953 wybór czy konieczność”.
Na zakończenie pokazano film pt. " Słowo Honoru" - dotyczący ruchu 'Wolność i Niezawisłość' (WIN) po wojnie. Niestety, autorzy odwiedzili poprzednio Liceum Montaigne w Paryżu i zostawili tam przywiezione publikacje dla młodzieży. Wspomniane książki można oczywiście zakupić w IPN w Kraju.
Prezentowana książka Jacka Pawłowicza otrzymała w Polsce nagrodę czytelników drugiej edycji konkursu "Książka Historyczna Roku".


------------------------------------------------------------------------------------



9 grudnia 2009 odbyło się w bibliotece polskiej kolokwium p.t. "Janusz Korczak et les droits de l'enfant; tout reste a'faire".
Organizatorami jego były: Towarzystwo Historyczno - Literackie, oraz francuskie stowarzyszenie imienia Janusza Korczaka. W zastępstwie prezesa THL Piotra Zaleskiego kolokwium otworzył pan Witold Zahorski. Ze strony francuskiej zaś pan B. Lathuillere, prezesfrancuskiego stowarzysznia.
Pani Dominique Versini, obrońca dzieci, wprowadziła zebranych w tematykę dnia.
Kollokwium obejmowało cztery działy:
- Dziedzictwo po Januszu Korczaku
- Słowo dzieci (Okrągły stół)
- Kierunki wyznaczające przyszłość a system pedagogiczny Janusza Korczaka dziś.
- Konieczność stworzenia pedagogicznego modelu wg. Korczaka dziś.
- Konieczność wprowadzenia pedagogiki społecznej ( referat wygłoszony przez L. Ott)
- Synteza i zakmnięcie obrad.
Imprezę toważysząca stanowiła wystawa przygotowana w drugiej sali Biblioteki Polskiej trwająca do 19 grudnia.
Podajemy na zakończenie anonimowy tekst tyczący sytuacji dzieci i młodierzyw czasie obecnym - ogólnego kryzysu moralnego i potrzeby postępu myśli pedagogicznej. Dziwne, że bardzo mało mówiło się o roli wychowawczej rodziny jeżeli chodzi o ukształtowanie osobowości dziecka! Przesadne też jest wtępne stwierdzzenie, że wszytsko jeszcze jest do zrobienia. (Tout reste a faire)

Brak komentarzy: