czwartek, 3 lutego 2011

ARTYSCI STĄD I STAMTĄD/NR 126/II.2011

ARTYSCI STĄD I STAMTĄD/NR 126/II.2011

1/ M.BATORY MISTRZ PLAKATU. - Jan Różalski

WYSTAWA W"MUSEE DES ARTS DECORATIFS" w Paryżu.

Polskie plakaty są znane na świecie - w Paryżu reprezentowali polską szkołę : J. Lenica , R. Cieślewicz, Strumiłło. Fr.Starowieyski i i.
W Warszawie powstało pierwsze Muzeum Plakatu na Swiecie i organizowane są tam co dwa lata Międzynqrodowe Biennale Plakatu. W Paryżu tradycje polskiego plakatu pokazała wystawa z okazji 200-nej Rocznicy Urodzin Chopina w Ogrodzie Luksemburskim.
Obecnie. w renomowanym budynku ARTS DECORATIFS. Michał Batory prezentuje swe liczne plakaty i prace graficzne na III piętrze Luwru
Michał Batory ukończył Państwowa Szkołę Plastyczną w Łodzi w 1980 r. a w Paryżu w XI dzielnicy osiedlił się w 1990 r. Plqkqty tego artysty odkryłem w Roku Kultury Polskiej 2004 - oglądając Liść Ucho [ nq plakacie zapraszającym do IRCAM (Instytut Badań Muzyki Współczesnej.)
Historyczne plakaty w Salonie Kultury Polskiej były wystawione w skromnych salach Muzeum Inwalidów bez oprawy artystycznej a plakat wydany z tej okazji był nieczytelny i nijaki.
Szedłem na obecną wystawę z zaciekawieniem i nie zawiodłem się ponieważ jest interesująca i efektowna. gosna tradycji polskiego wystawiennictwa. Z windy wychodzi się do obszernego pomieszczenia słabo oświetonego. w punktałi świetlnymi przy gablotach i przeźroczystych sześcianach zawierajacych zbiory, modeli z zapałek-krzeseł, widelców, sznurów z pętlą, a na ścianach liczne regały z książkami. i przy komputerze przyczepione zdjęcie kobiety z dzieckiem.
Tak odtworzone zostało Atelier artysty z wydzielonym miejscem na stoły z komputerami. Z tej sali wchodzi się do pomieszczeń z korytarza, z oświetlonymi dużymi plakatami. ze zdjęciami manekina krawieckiego przetworzonymi w w ciało kobiece, płonącymi zapałkami zamienionymi w krzesło i nożyczkami naśladującymi nogi baletnicy. Jest też kamerton z pałeczkami do
czyszczenia uszu z napisem "SAISON MUSICALE O7-08"

W te poetyczne realia wkomponowane jest liternictwo w postaci tytułów które się kręci, promieniuje, krzyżuje, wypelnia i zamyka prostokąt plakatu. Sciany pomieszczeń są w pierwotnym stanie, odrapane i szare z resztkami złotej sztukaterii m ze starą klepką na podlodze . Nowe spojrzenie dają czarne, metalowe ramy oświetleniowe z silnymi reflektorami i czarne prostokąty na podłodze imitujące dywany.
W korytarzu umieszczono małe formaty licznych książek C.Coelho wydanych w Polsce, i projekty różnych publikacji związanych z pracą artysty w rozmaitych instytucjach kulturalnych Paryża - teatrach, Instytucie Muzycznym, Cite des Sciences et de
l Industrie, Centre George Pompidou,

Na plakaty Michała Batorego wywarł wpływ surrealizm Magritte a. z tą różnicą, że obrazy Belga są malarskie a Polaka zdjęciowe i wykonane w różnych technikach. Plakaty są wyraźne, z czytelnym elementem podkreślonym kolorem lub niespodziewalnoscia zestawu- przemawiającego do nas po pewnym zastanowieniu. Realne przedmioty, przetworzone, nabierają poetyckich znaczeń.
Cała twórczość Michała Batorego jest swiadectwem oryginalności polskiej szkoły plakatu i wysokiego lotu artystycznego...
Jan Różalski (styczeń 2011)

Brak komentarzy: